20 سپتامبر 2022 - طبق داده های انجمن قلب آمریکا از سال 2020، حدود 40 میلیون بزرگسال در ایالات متحده به طور منظم برای کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته، استاتین مصرف می کنند.

با این حال، بسیاری از آنها بر اساس تحقیقات جدید دکتر دیوید دایموند، عصب شناس و محقق بیماری های قلبی عروقی در گروه روانشناسی دانشگاه فلوریدا جنوبی، بهره ای از این داروها نمی برند.

دکتر دایموند و نویسندگان همکارش متون علمی مربوط به کارآزمایی‌های پزشکی را که شامل بیمارانی است که از استاتین یا دارونما استفاده می‌کردند، مرور کردند. آنها سپس بررسی خود را به شرکت کنندگانی در مطالعه محدود کردند که دارای سطوح بالای لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول LDL)، به اصطلاح «کلسترول بد» بودند که می توان آن را با استاتین کاهش داد. برخی از افراد دارای LDL بالا، همچنین با مشکل بالا بودن تری گلیسیرید بالا (چربی در خون) و پایین بودن کلسترول HDL(لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب) مواجه بودند که آنها را در بالاترین رتبه از نظر خطر ابتلا به حمله قلبی قرار می داد.

اما تعدادی از افراد دارای سطح LDL بالا، وضعیت بسیار متفاوتی داشتند. آنها تری گلیسیرید پایین وHDL  بالایی داشتند که به این معنی بود که افراد سالم تری بودند. افرادی که سطح تری گلیسیرید وHDL  بهینه ای دارند، معمولا ورزش می کنند، فشار خون پایین و قند خون پایینی دارند و در معرض خطر حمله قلبی پایینی هستند.

دکتر دایموند و همکارانش دو سوال را مطرح کردند: اگر افراد بر اساس داشتن تری گلیسیرید و HDL بهینه در معرض خطر حمله قلبی کم هستند، اما دارای LDL بالایی نیز باشند، آیا این مورد خطر ابتلای آنها را به بیماریهای قلبی افزایش می دهد؟ علاوه بر این، آیا این افراد از کاهش LDL خود با استاتین سود می برند؟

یافته های آنها که در مجله Current Opinion in Endocrinology, Diabetes and Obesity منتشر شد، نشان داد که LDL به تنهایی "ارتباط بسیار ضعیفی" با بیماری قلبی و سکته دارد. بررسی آنها فراتر رفت و نشان داد که تجویز استاتین برای افراد دارای LDL بالا اما تری گلیسیرید و HDL بهینه، هیچ فایده ای ندارد.

دکتر دیاموند یافته های خود را به رژیم غذایی و سبک زندگی مرتبط کرد و گفت: افرادی که اضافه وزن ندارند، قند خون پایینی دارند، ورزش می کنند و رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند، معمولاً تری گلیسیرید و HDL بهینه ای دارند و گاهی اوقات LDL بالایی دارند. یافته‌های ما نشان می‌دهد افرادی که این ترکیب سالم از رژیم غذایی و سبک زندگی را دارند اما دارای LDL بالایی می باشند، هیچ سودی از مصرف استاتین نداشتند.

نویسندگان اظهار داشتند که بررسی آنها همچنین این بحث طولانی مدت را به چالش می کشد که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، که اغلب سرشار از چربی های اشباع شده (حیوانی) هستند، به بیماری قلبی کمک می کنند. این مشاجره نزدیک به 50 سال ادامه داشته است، و به زمانی بر می گردد که رابرت اتکینز، متخصص قلب، در مورد خطرات بالقوه رژیم غذایی پرچرب اتکینز در مقابل کمیته ی فرعی تغذیه و نیازهای انسانی سنای ایالات متحده در سال 1973 به چالش کشیده شد.

دکتر دایموند گفت: فشار خون بالا، چاقی، سیگار کشیدن و قند خون بالا محرک های اولیه ی بیماری قلبی هستند. کلسترول یکی از عوامل بی ‌گناه است و چربی‌های اشباع موجود در رژیم غذایی به‌طور غیرمنصفانه ای خبیث تلقی شده‌اند.

دکتر دایموند اذعان کرد که تحقیقات او بحث‌ برانگیز است و با انتقاد برخی از افراد در جامعه پزشکی که دیدگاه‌های او در مورد LDL و استاتین‌ها را به چالش می‌کشند، همراه بوده است که اهمیت این تحقیق را پر رنگ تر کرده است. او هشدار داد که هدف از این کار افزایش آگاهی است و نباید به عنوان توصیه های پزشکی در نظر گرفته شود.

علاقه ی دکتر دایموند به ارتباط بین کلسترول LDL و خطر بیماری قلبی و سکته شخصی است او.حدود 25 سال پیش، اضافه وزن داشت و تشخیص داده شد که او دارای تری گلیسیرید بالا و HDL پایین است که یک ترکیب بالقوه کشنده است. پزشک به او گفت که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی است و برای کاهش کلسترول LDL او، یک استاتین برایش تجویز کرد. دایموند به جای مصرف دارو، مطالعه خود را در مورد رژیم غذایی و بیماری قلبی آغاز کرد.

دکتر دایموند گفت: من فهمیدم مشکلم این بود که کربوهیدرات زیادی می خوردم - نان، سیب زمینی و شکر. من توانستم وزن خود را تحت کنترل بیاورم و با رژیم کم کربوهیدرات خطر ابتلا به بیماری قلبی را در خود کاهش دهم. در این فرآیند، من متوجه وسواس جامعه ی پزشکی در مورد ارتباط کلسترول با بیماری قلبی شدم.

دکتر دیاموند از آن زمان تاکنون بیش از دوازده مقاله در مورد نقایص این نظریه که "کلسترول باعث بیماری قلبی می شود"، منتشر کرده است. آخرین مقاله او شامل مروری بر انتشارات پزشکی است که استاتین ها را با اثرات نامطلوب متعددی از جمله ایجاد دیابت، آسیب به عضلات و کلیه ها و اختلال در عملکرد مغز، مرتبط می کند.

دکتر دایموند گفت: برخی از استاتین‌ها با اختلالات شناختی مرتبط هستند، زیرا با توانایی مغز برای تولید کلسترول تداخل می‌کنند، که برای ایجاد ارتباطات جدید مغزی و ایجاد حافظه، ضروری است.

به گفته ی دکتر دایموند، افرادی که اضافه وزن دارند و مبتلا به دیابت هستند، ممکن است از مصرف استاتین سود ببرند، زیرا این داروها علاوه بر کاهش LDL، از لخته شدن بیش از حد خون و التهاب که دو عامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی هستند، جلوگیری می کنند.با این حال، دکتر دیاموند به کسانی که ترجیح می‌دهند به جای ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، دارو مصرف کنند، این پیام را داد: "شما ممکن است ندانید که مصرف یک استاتین احتمال حمله قلبی یا سکته را در شما تنها اندکی کاهش می دهد، اما عوارض نامطلوب استاتین ممکن است به شما آسیبهای زیادی برساند".

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220920/Healthy-people-with-high-cholesterol-dont-stand-to-benefit-from-statins-research-says.aspx